پل تاریخی دزفول به عنوان قدیمی ترین پل استوار جهان که هنوز حیات خود را حفظ کرده یکی از راه‌های ارتباطی شهر جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده که به دستور شاپور اول ساسانی و پس از پیروزی ایران بر والرین و با بکارگیری اسرای رومی ساخته شده است از این رو به «پل رومی» نیز مشهور است.

 

 

پل تاریخی دزفول از معدود پل‌های دنیا است که با گذشت بیش از ۱۷ قرن همچنان پابرجا است و  به عنوان قدیمی ترین پل استوار جهان که هنوز حیات خود را حفظ کرده در جهان شناخته می شود در زمان شاپور اول ساسانی (۲۶۳ میلادی) ساخته شده است. بافت قدیم دزفول بافتی تاریخی و آجری است و در کنار رودخانه دز شکل گرفته است.

 

 

علی اصغر مونسان درباره پل تاریخی دزفول در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «شاپور اول ساسانی بر روی رود دز ، پلی احداث کرد و نامهای دزپل، دژپل و در اصطلاح محلی دِسفیل و معرب آن دزفول؛ از آن گرفته شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه «سابقه سکونت در محدوده شهرستان دزفول به بیش از ۶هزار سال پیش از میلاد می رسد» نوشت: تپه های چُغابُنوت و چُغامیش از مهمترین محوطه‌های پیش از تاریخ ایران و جهان هستند که توسط باستان شناسان آمریکایی، پیش از پیروزی انقلاب مورد کاوش قرار گرفته اند.

 

 

مونسان به «اندامش» و «قصر روناش » به عنوان نام های قدیمی دزفول اشاره کرد و ‎ یاد آور شد: شهر تاریخی و مهم گندی شاپور یا جندی شاپور نیز در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق شهر دزفول قرار دارد.

 

 

«شهرستان دزفول در ۱۶۴ کیلومتری شمال اهواز قرار دارد. دزفول از شمال به اندیمشک و استان لرستان، از شرق به شوشتر، از غرب به استان ایلام و از جنوب به شوش و اهواز محدود است.»