بسته بندی دو وظیفه مهم دارد. مراقبت از محصول و فروش محصول.

 

شاید اینطور به نظر بیاید که مراقبت از محصول مهم‌ترین مسؤلیت بسته بندی است. با احترام باید بگوییم اینطور نیست. مهم است. اما مهم‌ترین نیست. این مثال لطیف و زیبایی نیست. اما اگر تلاش رقبای مختلف برای فروش محصول خود را به جبهه جنگ تشبیه کنیم. بسته بندی در خط مقدم این جبهه قرار دارد. یعنی در نقطه‌ای که خریدار تصمیم نهایی را درباره اینکه کدام محصول را بخرد می‌گیرد.

 

پس از تمام تگ‌ها و پاتگ‌هایی که رقبا در میدان تبلیغات به هم می‌زنند. پس از بودجه‌های کلانی که صرف برندسازی و افزایش آگاهی از بزند در مخاطبین می‌شود. پس کمپین‌های تبلیغاتی رنگارنگی که پیش چشم مخاطبین اجرا می‌شود. در نهایت در لحظه خرید، خریدار می‌ماند و بسته بندی. درست در همین نقطه است که ممکن است یک بسته بندی خوب بتواند در رقابت با محصولات تا دندان مسلح رقیب پیروز شود و محصولی را که کمتر بودجه صرف ایجاد آگاهی نسبت به آن شده است را بفروشد.

 

بسته بندی خوب چیست؟

 

وقتی می‌گوییم بسته بندی خوب، منظورمان آن بسته بندی است که بتواند توجه خریدار را نسبت یه خود جلب کند. پس از خرید نیز انتظاری که خریدار از آن به عنوان محافظ بسته بندی را برآورده سازد و کالا را به سلامت به دست خریدار برساند. حالا ببینیم چه چیزهایی در بسته بندی موجب جلب توجه بیشتر می‌شوند.

 

پنجره‌ای برای دیدن

همه ما دوست داریم در لحظه تصمیم به خرید، محصول را ببینیم. حتی اگر می‌شود آن را لمس کنیم. شاید اگر اینگونه بود. سال‌ها پیش فروشگاه‌ها برچیده می‌شدند و مردم همه چیز را آنلاین می‌خریدند. اما می‌بینیم که با وجود انواع وبسایت‌های ریز و درشت، و عمومی و اختصاصی، هنوز درصد کمی از مردم خرید آنلاین را برای تمام موارد خرید خود انتخاب می‌کنند. بنابراین اگر نوع محصول شما اجازه می‌دهد، حتمن پنجره‌ای برای دیده شدن یا برای لمس کردن محصول، روی بسته بندی در نظر بگیرید. در مواقع زیادی پنجره ها باید حتمن لفاف سلفونی یا طلقی داشته باشند. تا از محصول درون خود به خوبی محافظت کنند. برای مثال  جعبه همبرگر  آماده را نمی‌توان با پنجره بدون سلفون یا طلق عرضه کرد.

 

 

 

ایجاد تمایز در بسته بندی

سعی کنید بسته بندی شما در شکل و رنگ متمایز از بسته بندی رقبا باشد. البته این موضوع اگر بر اساس شناخت درست از محصول و مخاطب هدف انجام نشود مانند حرکت بر لبه تیغ است. و ریسک شکست دارد. اما اگر خلاقیت و تمایز بر پایه استراتژی درست شکل گیرد باعث موفقیت بسته بندی در لحظه حساس تصمیم خریدار می‌شود.

 

در میان جعبه‌های مقوایی یکسان و یک اندازه پودر ماشین لباس شویی، اگر جعبه ای کمی بلندتر یا کمی قطورتر باشد. یا در شکل و متریال، متفاوت باشد. جلب توجه می‌کند.

 

در میان بسته بندی های چیپس که همگی شکل و طرحی مشابه دارند. اگر طراحی بسته بندی متفاوتی در قفسه قرار داده شود. بطور قطع جلب توجه می‌کند.

 

در میان جعبه های مقوایی و رنگارنگ چای اگر یک جعبه از جنس مقوا کرافت قرار داشته باشد جلب توجه می‌کند.

 

انتخاب اینکه در چه چیز تمایز داشته باشید را بهتر است بر عهده مشاور بسته بندی خود بگذارید. اما بر اینکه می‌خواهید متمایز باشید تاکید کنید.

 

بسته بندی خلاق مبتنی بر استراتژی

همانطور که قبلن اشاره شد هر خلاقیت و تمایز در بسته بندی باید مبتنی بر استراتژی باشد. استراتژی در طراحی بسته بندی یعنی بدانیم:

    ویژگی‌های محصول چه هستند. (اندازه، شکل، وزن، جنس و ...)

    بسته بندی را برای کدام دسته مخاطب هدف باید طراحی شود و علاقه‌ها و سلیقه آن دسته چه هستند.

    بسته بندی قرار است در میان کدام بسته بندی ها ارائه شود و دیده شود.

    نوع فروش بسته بندی چیست و ویژگی‌های محل فروش آن چه هستند.

    چه متریال و چه نوع جعبه ای برای بسته بندی محصول مناسب است.

    محدودیت های انبارداری، حمل و چیدمان بسته بندی محصول چه چیزهایی هستند.

 

.