شاید شما هم این جمله معروف آقای بیل گیتس موسس شرکت ماکروسافت را شنیده باشید. اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد از کار بی کار خواهید شد . این عبارتی است که مصداق حال بسیاری از بیزنس هایی بوده که به دلیل عدم توجه کافی به اهمیت فضای مجازی و عدم تغییر در رویکرد خود بر مبنای تحولات جدید در دنیا بله ورطه نابودی و تعطیلی کشیده شده اند. در یک کسب و کار موفق علاوه بر توجه تعاملات سنتی در بازار می بایست درک جامع و دقیقی از اهمیت فضای مجازی و اینترنت وجود داشته باشد. امروزه فضای مجازی و اینترنت وجود داشته باشد . امروزه فضای مجازی که بر بستر اینترنت شکل گرفته است تنها یک راه برای تبلیغ و جلب توجه افراد نیست بلکه محیطی است که بیشتر رشد و توسعه بسیاری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به واسطه ی آن صورت می گیرد . اما چگونه می توان از حضوری موثر و مفید در فضای مجازی به منظور رشد و رونق کسب و کار بهره مند شد؟

عوامل متعددی تعیین کننده میزان موفقیت یک کسب و کار در فضای مجازی می باشد . از جمله این عوامل می توان به بررسی وضعیت رقبا، عادات رفالری دیجیتال و علاقه مندی های مختلف کاربران، شرایط اقتصادی جامعهریا، وضعیت فعلی کسب و کار مورد نظر از لحاظ بودجه قابل اختصاص برای تبلیغات، پتانسیل هر یک تاز بستر های مجازی اشاره نمود.

لذا هر گونه تمایل به کسب موفقیت و رونق در کسب و کار نیاز مند یک استراتژی و راهبرد جامع است. یک راهبرد بازاریابی دیجیتال موفق بر اساس مطالعات گسترده و درک کافی از جمع شرایط ذکر شده صورت می گیرد .

مخاطبانی که در فضای بیکران اینترنت با نام بیزنس شما مواجه می شوند باید به راحتی به مرجعی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کار شما دسترسی داشته باشد.

 

پیشنهاد می شود از آنجایی که قسمتی از مشتریان شما از رسانه های سنتی استفاده می کنند، تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین را در نظر بگیرید و کانالهای بازاریابی سنتی که در حال حاضر استفاده می کنید را از دست ندهید. نتیجه این رویکرد می تواند یک استراتژی ترکیبی از بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال با بازدهی مناسب باشد.

 

بطور کلی طراحی و اجرای برنامه بازاریابی دیجیتال باید طوری باشد که به عنوان یک بازوی جدید بازاریابی، در کنار بازاریابی .سنتی قرار بگیرد و به یاد داشته باشید قرار نیست بازاریابی آنلاین جای کسب و کار سنتی شما را بگیرد، بلکه قرار است به بهبود عملکرد کسب و کار شما کمک نماید.

۱۰ مزیت بازاریابی دیجیتالی در مقایسه با بازاریابی سنتی (تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین)

 

در مقایسه تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین، دلایل زیادی برای نشان دادن قدرت و ضرورت استفاده از بازاریابی دیجیتال در کنار بازاریابی سنتی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

 

۱) میدان رقابت:

هر کسب و کاری بدون در نظر گرفتن بزرگی آن، با استفاده از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال منسجم می تواند با هر کسب و کار دیگری رقابت کند. بطور سنتی یک خرده فروش کوچک می تواند تلاش کند تا با ساعتهای کاری بیشتر و نوآوری با دیگر هم صنف های خود رقابت کند که این امر با استفاده از بازاریابی دیجیتال سرعت بیشتری به خود می گیرد البته مشخص است که استفاده از یک ایده و فکر خوب به منظور ایجاد تجربه عالی و سرویس مناسب جدا از اندازه کسب و کار شما، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

۲) کاهش هزینه های بازاریابی دیجیتال:

با بررسی بازاریابی آنلاین در ایران نمی توان دریافت که امروزه با هزینه ای کم می توانید استراتژی بازاریابی آنلاین کسب و کار خود را توسعه دهید و سپس آن را اجرا نمایید. این کار می تواند جایگزین کانال های تبلیغاتی گران قیمت مانند صفحات زرد ،تلویزیون، رادیو و مجلات شود.

 

۳) سنجش اثربخشی بازاریابی دیجیتال:

در بازاریابی دیجیتال بر خلاف بازاریابی سنتی، شما به صورت آنی با نظارت بر کسب و کار آنلاین خود می توانید مشاهده کنید چه قسمتهایی از بازاریابی آنلاین بیشترین بازدهی را داشته است و موارد با کارایی پایین را با شرایط وفق دهید تا به نتایج بهتری برسید. برای ارزیابی ترافیک سایت خود و همچنین به منظور سنجش اهداف مشخص وب سایت یا وبلاگ خود، می توانید از ابزار مختلفی مثل Google Analytics استفاده کنید.

 

۴) نتایج سریع بازاریابی آنلاین:

لازم نیست هفته ها منتظر پیشرفت و ترقی کسب و کار آنلاین خود شوید. به عنوان مثال در بازاریابی سنتی دستیابی به آمار صحیح و تحلیلی خاص و دقیق از اثربخشی ارسال یک فکس تبلیغاتی و یا تکمیل یک فرم رضایت سنجی از سوی مشتریان کسب و کار را ندارید. در حالی که در کسب و کار آنلاین شما می توانید تعداد بازدید مطالب سایت، آمار افراد مشترک شده در خبرنامه سایت، ساعات اوج بازدید از سایت، تعداد فروش محصولات و خدمات در فروشگاه آنلاین، تعداد بازدیدکنندگان سایت در طول هفته یا ماه و روند آن و موارد بیشتری را به راحتی مشاهده و تحلیل کنید.

 

۵) پالایش استراتژی بازاریابی آنلاین مورد استفاده:

اساساً هر موردی که از درک نیازهای مشتری بدست آید را می توان به عنوان یک امتیاز مثبت برای کسب موفقیت های بزرگتر در نظر گرفت. بازاریابی آنلاین این امکان را در اختیار ما قرار می دهد که استراتژی بازاریابی آنلاین کشب و کار خود را با توجه به بازخوردهای دریافتی از بازار، کاربران وب سایت و مشتریان، بروزرسانی کرده و از فرصت های پیش آمده برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنید.

 

۶) توسعه نام تجاری:

وب سایتی که به خوبی نگهداری شود و با تولید محتوای با کیفیت برای مخاطبین خود برنامه ریزی و هدفگذاری کند و منجر به سود رسانی به مخاطبین شود، بسیار با ارزش خواهد بود و می تواند با توجه به ایجاد یک برند یا نام تجاری معتبر، منجر به ایجاد فرصت های جدیدی برای کسب و کار شود. این فرصت ها و پیرو آن موفقیت ها با استفاده از بازوهای کمکی و ابزارهای دیگر بازاریابی دیجیتال مانند استفاده صحیح از رسانه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی نیز می تواند شدت بیشتری پیدا کند.

۷) بیشتر در معرض نمایش قرار گرفتن:

کسب و کار شما می تواند در هر نقطه ای از جهان با استفاده از کمپین های بازاریابی آنلاین دیده شود و این درحالی است که هزینه چنین کاری از طریق روش های سنتی به مراتب بیشتر خواهد بود. به علاوه هنگامی که کلمات کلیدی مورد نظر کسب و کار خود را برای موتورهای جستجو در وب سایت خود بهینه سازی کردید، می توانید در بلند مدت شاهد بازگشت سرمایه گذاری خود باشید و این در حالی است که هزینه لازم برای حفظ این جایگاه نسبتاً کم خواهد بود.

 

۸) بازاریابی ویروسی:

استفاده از دکمه های اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی، در وب سایت کسب و کار شما، ایمیل ها و کانال های رسانه های اجتماعی به پیام شما این امکان را می دهد تا محتوای تولیده شده را به سرعت به اشتراک بگذارید، موثرترین نمونه در این زمینه اشتراک گذاری اخبار است.

اگر به طور متوسط هر کاربر فیسبوک ۱۹۰ دوست داشته باشد که به طور متوسط ۱۲% آنها پست های لایک شده دوستشان را می بینند، در واقع پیام شما توسط ۱۵ مشتری احتمالی دیده شده است، حال تصور کنید تعدادی از آنها نیز پیام شما را لایک کرده و اشتراک گذاری کنند و این روند همین طور ادامه پیدا کند ،بسیار شگفت آور خواهد بود. با این حال احتیاط واجب است، زیرا خبرهای بد با سرعت بیشتری متنقل می شوند، پس اطمینان حاصل کنید که یک استراتژی مدیریت خطر برای مقابله با فشار های منفی به محض انتشار داشته باشید.

 

۹) ارسال پیام های تبلیغاتی با کسب اجازه:

در بازاریابی سنتی برای بیشتر افراد دریافت بروشورهای تبلیغاتی، تماس های تلفنی تبلیغاتی و خصوصاً پیامک های تبلیغاتی اپراتورهای تلفن همراه در زمان های مختلف شبانه روز می تواند بسیار ناخوشایند باشد.

اما در طرف دیگر در بازاریابی دیجیتال، کاربران خود انتخاب می کنند که پیام ها، ایمیل ها، آفرها و موارد دیگر را دریافت کنند یا خیر چرا که خود آنها در وهله اول به دنبال این ارتباط بوده اند و قبلاً اجازه این کار از کاربر دریافت شده است مثلاً از طریق عضویت در خبرنامه یک وب سایت.

یک نمونه خوب در این زمینه، دریافت منظم ایمیل درباره موضوعی که مورد علاقه ماست و یا در زمینه کاری و فعالیت کسب و کار ما می باشد و در نهایت باعث سودرسانی به ما می شود به هیچ وجه ناخوشایند نیست. در یک کلام می توان گفت قدرت تقسیم بندی بازار و بازاریابی مناسب از طریق بازاریابی دیجیتال را دست کم نگیرید.

 

۱۰) تعامل بیشتر از طریق بازاریابی آنلاین:

استفاده از بازاریابی دیجیتال این امکان را به شما می دهد که مشتریان احتمالی، مشتریان فعلی و دنبال کنندگان خود را به تعامل بیشتر با کسب و کار از طریق روشهای زیر تشویق نمایید:

بازدید از وب سایت کسب و کار شما، مطالعه درباره محصولات و خدمات شما، اقدام کردن، رتبه دهی، به اشتراک گذاری مطالب وب سایت شما، خرید محصولات و خدمات کسب و کار شما، دادن بازخورد و … چون در نهایت تمامی این موارد برای رشد کسب و کار شما بسیار مفید خواهند بود.