اگر بودجهی کافی نداشته و با محدودیت زمانی برای بازاریابی روبرو باشید، چطور؟ آیا باید دست روی دست بگذارید و منتظر بمانید تا پول بیشتری وارد سازمانتان شود؟ البته که نه! در عوض، میتوانید کسب و کار خود را بدون صرف ریالی اضافهتر و به کمک ایدههای ارزان بازاریابی رونق دهید.
مهارت خود را در ارائهی کسبوکارتان تقویت کنید.
چه در یک میهمانی حضور داشته باشید یا در هواپیما بنشینید و در مسافرت باشید و چه در یک جلسهی مذاکرهی حرفهای حضور یابید، باید همیشه برای بازاریابی کسب و کار خود آمادگی داشته باشید. موثرترین راه برای بازاریابی ایدههای خود، مهارت در ارائهی به اصطلاح آسانسوری و توانمندی در متقاعد ساختن دیگران است. منظور از ارائهی آسانسوری، تبیین مختصر و مفید یک ایده و توانایی روشن کردن تمام منافع و جنبههای مهم آن ایده فقط طی ۱۰ تا ۳۰ ثانیه (مدتزمان تقریبی سوارشدن به آسانسور و پیاده شدن از آن) است. وجه تسمیهی این ارائهی آسانسوری از توانمندی در ارائهی قانعکنندهی یک ایده در مسیری به کوتاهی یک آسانسور میآید. بدیهی است که متقاعد کردن مردم در یک بازهی زمانی کوتاه، کار دشواری است. چرا که اکثر مردم نسبت به محیط خود بیتوجهاند و ممکن است براحتی نتوانید نظرشان را جلب کنید.
بازارایابی تلفنی
به گفتهی رابرت هرجاوک، کارآفرین و سرمایهگذار برنامهی مشهور تلویزیونی شارک تنک یا تُنگ کوسهها
اگر بخت یارتان باشد تنها ۹۰ ثانیه فرصت دارید و اگر در این بازهی زمانی نتوانید طرف مقابل را با دیدگاهتان متقاعد کنید، احتمال موفقیت را از دست خوهید داد. ارائهی آمار و ارقام به نوبهی خود اهمیت دارد، اما تنها معیار ارائهی موفق نیست - بلکه باید به گونهای ایدههایتان را ارائه دهید که بازتابی از تخصصتان بوده و جوّ اعتماد را در میان طرفین ایجاد کند - شارک تنک
با این تفاسیر، چطور میتوان ارائهای درخور و متقاعدکننده داشت؟ کافی است که این مراحل را دنبال کنید:
دانستن اینکه چه چیزی به مخاطبان شما انگیزه میدهد
تایید اجتماعی از سوی متخصصان و چهرههای شناختهشده، کلید یک ارائهی اثرگذار است
نقل داستانی که نشاندهندهی تخصص شما و صلاحیتتان برای حل مسالهی مخاطبتان باشد
پیشبینی پرسشهای کلیدی که ممکن است به ذهن مخاطبانتان خطور کند، مانند "مزیت رقابتی شما چیست؟"
با جامعهی خود مشارکت کنید
اغلب اوقات زمانی که سخن از بازاریابی به میان میآید، ذهن ما ناخودآگاه به سمت کمپینهای بزرگ و در سطح کشوری معطوف میشود. اما گاهی باید در مقیاسی کوچکتر فکر کنیم و روندهای جاری در کف جامعهی خود را رصد کرده و به تناسب آن اقدام کنیم. آیا از پس هزینههای اسپانسری یک رویداد خیریه و پیادهروی عمومی یا حمایت مالی از یک لیگ کوچک محلی برمیآیید؟ آیا خیریه یا موسسهای عامالمنفعه سراغ دارید که بتوانید در آن به عنوان داوطلب فعالیت کنید؟ آیا میتوانید به کمک دیگر شرکتهای محلی، ترتیب یک میهمانی یا مراسم عمومی را بدهید؟ آیا میتوانید مجموعه کتابها یا اقلام تبلیغاتی مرتبطی مثل نشانگذار کتاب را به کتابخانهی محلی خود اهدا کنید؟ این قبیل اقدامات میتواند به ارتقای اعتبار و محبوبیت شما در جامعهی محلی منجر شود.
رویداد محلی
از مشتریانتان بخواهید که شما را به دوستانشان معرفی کنند
مشتریان ارجاعی، موثرترین و ارزانترین روش برای رونق یک کسب و کار جدید هستند. با این وجود، اغلب صاحبان کسبوکار مهارت لازم را در این زمینه ندارند. گاهی هم از ترس آنکه مشتریان فعلی دست رد به سینهی آنها بزنند، از مطرح کردن درخواست خود اجتناب میکنند.
خوشبختانه، راههای زیادی برای درخواست ارجاع وجود دارد. آن هم بدون آن که احساس ناخوشایند یا ناامیدکنندهای داشته باشید.
با مشتریان خود صادق و روراست باشید و مستقیما یا از طریق فضای مجازی، بصورت آنلاین یا رودرو یا در پایین صورتحسابهای خود از آنها بخواهید تا شما را به دوستان و آشنایانشان معرفی کنند.
لازم نیست از تمام مشتریانتان بخواهید که افرادی را به شما ارجاع دهند، بلکه کافی است که روی بهترین مشتریانتان تمرکز کنید.
مشوقهایی مانند کارت هدیه، تخفیف یا هدیهای کوچک به رسم یادگار تقدیمشان کنید.
از طریق در اختیار گذاشتن نمونههایی از توصیهنامه و معرفینامههای آماده در سایت و شبکههای اجتماعی خود، روند معرفی و ارجاع مشتری را آسان کنید.
از مشتریان خود بخواهید که صفحات اجتماعیتان را دنبال کرده و محتوای شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.
به شبکههای حرفهای و تخصصی ملحق شوید.
شبکه ارتباطی
شبکهسازی کلید موفقیت در کسبوکار است. بهعلاوه، شبکهسازی یکی از سریعترین، سادهترین و موثرترین راهها برای ایجاد ارتباطات معنیدار و سازنده است که میتواند به رونق روزافزون کسبوکار شما کمک کند. اگر تاکنون عضو یک شبکهی ارتباطی نبودهاید، وقتش رسیده که وارد مجامع صنفی یا اتاقهای بازرگانی شوید. همچنین میتوانید برای یافتن رویدادهای تخصصی در حوزهی فعالیت خود از سایتها و اپلیکیشنهای فعال در این زمینه استفاده کنید. بکوشید به عضویت مجامع حرفهای و سازمانها و انجمنهای صنفی و کارآفرینی درآیید.
اینفلوئنسر
افراد تاثیرگذار را هدف بگیرید
به نوشتهی رنزو کاستارلا از چهرههای مطرح در عرصهی کارآفرینی:
مردم چیزی را میخرند که بشناسند و آن را از کسی میخرند که به او اعتماد کنند. به همین دلیل، بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرمارکتینگ) در حال تبدیل شدن به یکی از محبوبترین استراتژیهای بازاریابی در دنیای مدرن است. افراد تاثیرگذار با استفاده از کانالهای دیجیتالی که در اختیار ما قرار دارد، میتوانند بهراحتی و تنها با لمس یک دکمه به معرفی محصولات و خدمات ما به میلیونها طرفدار خود بپردازند.
رنزو توصیه میکند که بجای کمیت و تعداد دنبالکنندگان چهرهها، روی کیفیت مخاطبان آنها حساب باز کنید. چرا که خروجی مخاطبان باکیفیت، نرخ تعامل بالاتر خواهد بود. علاوه بر این، باید مطمئن شوید که چهرهای را برای صنعت خود انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با آن داشته باشد.
هنگامی که اینفلوئنسر مناسب با کسبوکار خود را شناسایی کردید، میتوانید تعدادی از محصولات یا خدمات خود را به رایگان و در ازای بررسی و معرفی از جانب آنها، در اختیارشان قرار دهید. این یک استراتژی بسیار محبوب و کاربردی است.
بازاریابی تلفنی و فرستادن پست های فضای مجازی
باور کنید یا نه، بازاریابی تلفنی، همچنان روشی موثر برای مخاطبسازیاند و در عینحال هزینهی خاصی جز زمانی که صرف آن میکنید، روی دستتان نمیگذارند. اگر روی صندلی خود لم بدهید، کسی با شما تماس نخواهد گرفت. پس دست بهکار شده و خود به دنبال مشتری بروید.
بازاریابی تلفنی
برای جذب مشتری به این روش، باید نکاتی را رعایت کنید:
روی فروش تمرکز نکنید. چرا که هدف از این شکل بازاریابی آن است که فرصتی برای ارائهی کسبوکار خود و بازارگرمی کردن برای محصولاتتان بیابید.
قبل از تماس و برداشتن گوشی تلفن، کمی تحقیقات بازار کنید تا به مخاطب درست و بازار هدف مناسب خود دسترسی یابید. یادتان باشد که قرار نیست محصولتان را به همه بفروشید.
برای شروع مذاکره، سناریویی مرتب و اثرگذار تدارک ببینید که حاوی سلام و خوش و بش با مشتری، معرفی و بیان مزایای محصول یا خدمات شما بوده و شامل الگویی برای تغییر روند مذاکره به سمت و سوی یک سوال یا گفتگو باشد.
سناریوهای محتمل را از پیش آماده کنید تا بتوانید به هرگونه سوال یا دغدغهی مشتری پیرامون محصول یا خدمات خود پاسخ دهید.
یک قرار ملاقات حضوری تنظیم کنید –میتوانید تقویم کاری خود را با مشتریانتان به اشتراک بگذارید تا از جریان کاری شما مطلع شده و بتوانند زمان مطلوب خود را برای ملاقات با شما تنظیم کنند.
همواره نسبت به هرکسی که گوشی تلفن را برمیدارد روی خوش نشان دهید.
یک آیتم تبلیغاتی کوچک و منحصر به فرد به رسم هدیه برای مشتریانتان ارسال کنید.
پیشنهاد میشود که روزهای اواسط هفته را برای تماس با مشتریان خود در نظر بگیرید و اوایل صبح یا بعدازظهر با آنها تماس بگیرید.
پیگیر باشید؛ چرا که ممکن است مجبور شوید برای تنظیم یک قرار ملاقات تا ۳ بار و یا حتی بیشتر با یک مشتری تماس بگیرید.
با واسطهها و فروشندگان همکاری کنید
به جای آنکه فقط خودتان برای کسبوکارتان بازاریابی کنید، بخشی از این وظیفه را بر دوش واسطهها و فروشندگان قرار دهید. آنها در ازای دریافت حق کمیسیون برای فروش، برایتان مخاطبسازی و ایجاد مشتری میکنند. اگر این مسیر را برای رونق کسبوکارتان در پیش گرفتهاید، اطمینان یابید که ساختار قیمتگذاریتان بتواند هزینههای پورسانت و کمیسیونهای فروش را در تعیین بهای محصول لحاظ کند.
سخنرانی کنید
فرصتهای فراوانی برای صحبت کردن در برابر مخاطبان وجود دارد. کنفرانسهای صنعتی، سازمانهای عامالمنفعه، انجمنهای تجاری محلی، مدارس، دانشگاهها، شهرداریها و کتابخانهها معمولا از جمله مراکزی هستند که همواره نیاز به سخنران و مربی دارند. در نتیجه، میتوانید با ایراد سخنرانیهای سودمند و مرتبط، به ترویج برند خودو افزایش اعتبار و شهرتتان بپردازید.
محتوای باکیفیت تولید کنید
اگر وبلاگ و یا سایتی به نام خود ندارید، دست از کار بکشید و به سرعت یک نام دامنه مناسب را به نام خود ثبت کنید. این سادهترین و در عین حال بهترین راه برای فروش محصولات و رونق کسبوکارتان است – و بهعلاوه هزینهی آنچنانی هم به شما تحمیل نخواهد کرد.
حال اگر آدم دست به قلمی نباشید چطور؟ خوب، این موضوع آن قدرها هم مهم نیست. چرا که مردم بالاخره به شما روی خواهند آورد، زیرا آنها همیشه به دنبال دریافت توصیهها و راهکارهای دیگران در مورد چگونگی ساختن یک زندگی بهتر برای خود هستند. علاوه بر این، کتابها، دورهها و مطالبی وجود دارد که میتوانند به شما در بهبود مهارت های نگارشی و روشهای بهینهی تولید محتوا کمک کنند.
محتوا
برای نشریات صنعتی و تخصصی در حوزهی کاری خود قلم بزنید و مطلب بنویسید
برای وبلاگها و نشریات صنعتی که نویسندهی مهمان میپذیرند، مقالهنویسی کنید. به این ترتیب میتوانید در کنار وبلاگنویسی، تجربهی خود را به مخاطبان حرفهای و همصنفیهایتان نشان دهید. مهمتر از همه، این نشریات شما را به دامنه وسیعتری از مخاطبان ارتباط خواهند داد.
به دنبال فرصتهای تبلیغاتی ارزان باشید
کمپینهای تبلیغاتی هزینهبرند و گران تمام میشوند. اما برخی از سرویسهای آنلاین بویژه در حوزهی دیجیتالمارکتینگ میتواند هزینهی اجرای این کمپینها را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. با مطالعه آخرین رویدادها و ترندها در این حوزه، بکوشید بسترهای تبلیغاتی رایگان و کمهزینه را شناسایی و از آن استفاده کنید.
دیجیتال مارکتینگ
دستی به سر و روی محتوای قدیمی خود بکشید
آیا قبلا محتوایی تولید کردهاید که حالا قدیمی شده باشد؟ اگر چنین است، میتوانید محتوای تولیدی قبلی خود را در قالبهای جدید مانند اینفوگرافی منتشر کنید. همچنین میتوانید مجموعهای از پستهای وبلاگیتان دربارهی موضوعی خاص را بصورت یک کتاب الکترونیک منتشر کنید. یا پادکستی جذاب و فیلمی آموزنده در مورد آن تولید و منتشر کنید.
کارتهای وفاداری ارائه کنید
کوپنها و کارتهای تخفیف، ابزاری عالی برای حفظ مشتریان قدیمی و وفادارساختن آنها و نیز جذب مشتریهای جدید هستند. میتوانید مشتریان قدیمی و جدیدتان را از طریق این کوپنها که دارای محدودهی زمانی مشخص برای استفاده هستند، تشویق به خرید کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که باید تعداد کمی از مردم بتوانند از این کارتها استفاده کنند، تا به آنها حس خاص بودن و فوریت بدهد.
وفاداری
مسابقات آنلاین برگزار کنید
هدایای تبلیغاتی و مسابقات آنلاین، یک روش آزمودهشده و مطمئن برای ایجاد آگاهی از برند و معرفی کسبوکار شما به مشتریان بالقوه هستند.در حالت ایده آل، میتوانید از محصولات یا خدمات خود بهعنوان جایزه استفاده کنید. مثلا میتوانید امکان اشتراک و مصرف یک سالهی محصولات و خدماتتان را در اختیار برندگان رقابت قرار دهید. تبلیغات و اعلام برندگان مسابقه را در شبکههای اجتماعی صورت دهید.
سخاوت به خرج دهید
شاید در این اوضاع و احوال اقتصادی، سخاوتمندی بدترین پیشنهاد ممکن به نظر برسد. اما حتیالمقدور از ارائهی نسخهی آزمایشی از خدمات خود یا اهدای نمونهی رایگان از محصول خود به مشتریانتان دریغ نکنید. اگر آنها محصولتان را دوست داشته باشند، مشکلی با خرید بیشتر نخواهند داشت. چرا که قبل از آنکه مجبور شوند پولی بپردازند، آن محصول را امتحان کرده و پسندیدهاند.
یک خبرنامه تهیه کرده و آن را برای مخاطبان خود ارسال کنید
فضای مجازی، همچنان ابزاری کاربردی و موثر است. در واقع، فضای مجازی یکی از روشهای ارتباطی مطمئن و مورد تایید در میان مشتریان است. به این ترتیب، همواره نسبت به تکمیل و بروزرسانی مخاطبان خود اهتمام جدی داشته باشید. میتوانید تعداد ثبتنامیهای جدید و اعضای خبرنامه را با مشوقهایی مثل امکان دانلود رایگان کتابهای الکترونیکی افزایش دهید. پیشنهاد ما این است که برای ارسال پیام ها از سرویسهایی مثل واتس پ، اینستاگرام، تلگرام و یا سرویسهای مشابه ایرانی استفاده کنید. کافی است، یک خبرنامهی منحصر به فرد تنظیم کنید که دارای محتوای متنوعتری نسبت به وبلاگتان باشد، تا به این ترتیب مشترکینتان نیز احساس خاصی و متمایز داشته باشند.
از بیلبوردهای متحرک در سطح شهرها استفاده کنید
تحقیقات مرتبط با نورومارکتینگ یا همان بازاریابی عصبپایه نشان میدهد که درج تبلیغات روی وسایل نقلیه متحرک مثل بدنهی اتوبوسهای شهری و نیز خودروهای سواری، روش تبلیغاتی موثری است. کافی است تعدادی اقلام تبلیغاتی کاربردی مانند آفتابگیر خودرو یا برچسبهای تزیینی تهیه و روی بدنه و شیشه اتومبیل خود نصب کنید یا آن را در اختیار کسانی بگذارید که مایلند این کار را برای شما بکنند. میتوانید در ازای این کار، خدمات و یا محصولاتتان را به صورت محدود و رایگان در اختیار تبلیغاتچیهای خود قرار دهید- اما قبل از هرچیز مطمئن شوید که نام کسب و کار و اطلاعات تماستان در این اقلام تبلیغاتی درج شود.
خودرو
یک کارت ویزیت جذاب و گیرا طراحی کنید
به لطف وجود خدمات آنلاین طراحی و چاپ، میتوانید کارت ویزیت منحصر به فرد خود را با قیمتی مناسب و معقول تهیه کنید. به این ترتیب، هر زمان که کسی را ملاقات میکنید، میتوانید یک کارت ویزیت تقدیم او کنید. کارت ویزیت شما در حکم ویترین کسبوکارتان است و یکی از اقلام مهم تبلیغاتی به شمار میرود که هزینه آنچنانی برای شما نخواهد داشت.
فعالیتهای کاریتان را بصورت آنلاین و زنده به اشتراک بگذارید
پلتفرمها و سرویسهای زیادی از جمله امکان لایو اینستاگرام برای پخش زندهی رویدادهای جاری در سازمان از جمله نمایش پشت صحنهی تولید و لانچ محصولات جدید، فیلمهای آموزشی، ویدیوهای "مراحل و چگونگی ساخت محصولات" و یا پوشش زنده رویدادهای محلی و همایشهای داخلی وجود دارد. میتوانید از ویدیوهای زنده برای جذب مشتری و ارتباط صمیمانه و گرم با مخاطبان و نیز آموزشهای کاربردی به آنها استفاده کنید.
لایو
پادکست تولید کنید
تولید پادکست چندان هزینهای ندارد– کافی است موضوعی بکر و بهروز پیدا کنید و تنها با گوشی همراه خود اقدام به ضبط صدایتان و صحبت پیرامون یک موضوع تخصصی کنید. با این حال، تولید پادکست و انتشار محتوای صوتی یک سرمایهگذاری عالی برای ایجاد آگاهی از برند، نشان دادن دانش شما و انسانیتبخشی به هویت برندتان است. میتوانید از دیگر صاحبان مشاغل و سایر کارشناسان نیز برای پیوستن به پادکستهای تولیدی خود دعوت کنید، تا به این وسیله پاسخگوی سلایق مختلف بوده و بتوانید طیف گستردهتری از مخاطبان را به کسبوکارتان جذب کنید.
قدردانی خود را شخصی کنید
بطور حتم در حال حاضر تعدادی مشتری ثابت دارید که وفاداریشان را اثبات کردهاند، پس به آنها نشان دهید که چقدر قدردان حمایتهایشان هستید. میتوانید قدردانی خود را از طریق نوشتن یک یادداشت تشکر دستنویس یا نام بردن از آنها در یک ویدیو یا پادکست نشان دهید. این حسن نیت، نتایج موثر متقابلی خواهد داشت چرا که این مشتریان به مشتریان وفادارتان تبدیل شده و در قامت سفیر برند شما، مُبلَغ ویژگی های مثبت و نقاط قوت شما خواهند بود و تجربههای مثبت خود را با دوستانشان به اشتراک خواهند گذاشت.
قدردانی
این یک روش ساده و مقرون بهصرفه برای رونق کسبوکار شما است. در صورتیکه از ابزار فضای مجازیبرای ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنید و قصد دارید به صورت حرفهای این ابزار را بکار ببندید، بهتر است امضاء سازمان خود را به انتهای پست های ارسالی ضمیمه کنید. امضاء ، میتواند شامل نام برند شما یا متنی ثابت و تبلیغاتی به همراه یک یا چند عکس باشد. به این ترتیب، هر بار که پیغامی را ارسال میکنید، مخاطبان متوجه میشوند که چگونه به بهترین شکل با شما تماس بگیرند.
به سوالات مشتریانتان پاسخ دهید
روزانه کمی از وقت خود را برای پاسخگویی به سوالات مشتریان در فضاهای آنلاین یا فعالیت در انجمنهای صنعتی و پنلهای پرسش و پاسخ اختصاص دهید. این روش ساده و ارزان، نه تنها نشانگر شخصیت پاسخگو و موثر شما است، بلکه روشی فوقالعاده برای جلب توجه افرادی است که تابحال حتی اسمتان هم به گوششان نخورده است.
اینستاگرام
از شبکههای اجتماعی اشتراک عکس مثل اینستاگرام و پینترست استفاده کنید
اینستاگرام و پینترست دو بستر بسیار مناسب و رایگان برای به اشتراک گذاشتن داستان مصور برند شما هستند. تمام هزینهای که باید بکنید، یک گوشی دوربیندار، اینترنت و کمی زمان و برنامهریزی محتوایی با اندکی خلاقیت در ایدهپردازی و اجرا است. اما چه نوع عکسهایی را میتوانید در این شبکهها منتشر کنید؟
در ادامه چند پیشنهاد در این زمینه را با هم مرور میکنیم:
تصاویری از پشت صحنهی کسبوکارتان به اشتراک بگذارید (تصاویری مثل معرفی همکاران بخش ستادی و یا اشتراک عکسهای محیط کاری آنها)
از تکنیکهای بصری و ایدههای خلاقانه و چشمنواز گرافیکی استفاده کنید
خاطرهنویسی و هشتگگذاری به افزایش میزان مراجعین به شبکههای اجتماعیتان منجر میشود
تعدادی فیلم کوتاه و ویدیوهای آموزشی منتشر کنید
بازارایابی چریکی
تاکتیکهای بازاریابی چریکی را بهکار ببندید
جذابیت بازاریابی چریکی در این است که بیش از پول، وابسته به خلاقیت است. فعالیتهای تبلیغاتی در بازاریابی چریکی به روشهای نامنظم و نامتعارف و بر مبنای یک بودجه بسیار کم اجرا میشوند. بگونهای که نسبت به سایر تبلیغات ارزانتر تمام شده و در عینحال حداکثر نتایج را به ارمغان آورد.
البته بازاریابی چریکی، تنها مورد استفادهی برندهای کوچک و کسبوکارهای نوپا نیست. بطور مثال، پروژهی ماشین شادی کوکاکولا از جمله کمپینهای مطرح در بازاریابی چریکی است که توانسته طی سالها، مخاطبان این برند پرآوزاه را شگفتزده و فضایی شاد را برای آنها فراهم کند.به همین دلیل نیز نام این کمپین یا تبلیغ چریکی، "ماشین شادی" گذاشته شده است.