خواص لاوندر(اسطوخودوس) برای موی سر


 روغن اسطوخودوس یکی از این روغن‌هایی است که می‌تواند رشد مو را تسریع کند و مشکلات مختلف مو را مانند ریزش، تاسی، شوره و غیره درمان کند.
 ریزش مو را کنترل می‌کند

روغن اسطوخودوس تأثیر شگرفی بر درمان ریزش مو دارد. این تأثیر به‌خاطر این است که بی‌خوابی، استرس، اضطراب و افسردگی را، که دلایل رایج ریزش مو هستند، درمان می‌کند. ماساژ منظم با این روغن، به‌واسطه‌ی افزایش گردش خون، به کنترل ریزش مو و بهبود رشد مو کمک می‌کند.

 طاسی منطقه‌ای را درمان می‌کند

طاسی منطقه‌ای یک بیماری خودایمنی است (بیماری آلوپسی : که باعث می شود بدن فولیکول های موی سر را عامل خارجی بداند) که با ریزش‌های لکه مانند مو مشخص می‌شود.


یک مطالعه اسکاتلندی نشان داده که ماساژ منظم مو ها و پوست سر با روغن اسطوخودوس با بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و برای درمان ریزش مو، آلوپسی و طاسی الگوی مردانه مفید می باشد. ماساژ پوست سر در حالتی که خشک است با روغن معطر اسطوخودوس هم به درمان این شرایط کمک می‌کند و همدر مدت چند ماه رشد قابل توجهی در موهای این قسمت‌ها خواهید دید.

شوره سر را درمان می‌کند

روغن معطر اسطوخودوس می‌تواند به خلاص شدن از شوره و خارش پوست سر کمک کند.

 به درمان شپش سر کمک می‌کند

از آن‌جایی‌که روغن اسطوخودوس یک ضدعفونی کننده خوب است می‌تواند شپش و رشک‌ها را از سرتان پاک کند. ماساژ دادن سرتان با این روغن می‌تواند شپش و رشک‌ها را از بین ببرد.

 حالت‌دهنده خوبی برای مو است

اسطوخودوس می‌تواند به‌عنوان یک حالت دهنده نیز مورد استفاده قرار بگیرد. و باعث شفاف و خوشبو شدن موهای‌تان می‌شود


خواص جینسینگ برای موی سر


جینسینگ خواص فوق العاده برای موهای سر دارد.


کمتر شدن ریزش موها و پیشگیری از سرطان از جمله عواملی است که مصرف جینسینگ برای آن فوق العاده است.

عده ای بر این باورند که ریشه این گیاه می تواند پوست سر را شاداب کند و به رشد موها کمک کند. تحقیقات نشان داده که این گیاه استرس را از بین می برد.

از آنجایی که استرس یکی از عوامل ریزش مو است با این روش باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.اما جینسینگ برای بدن و پوست انسان خواص فوق العاده ای دارد این خواص هم می تواند بر روی ریزش موها تاثیر بگذارد.


استفاده از جینسینگ در حین شست و شوی موهای سر باعث می شود که موهای شما پر پشت تر شوند. معمولا در برخی از شامپو ها از جینسینگ نیز به مقداری استفاده می شود.


در یک تحقیق دیگر یافته شد که کسانی که از جینسینگ برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرده اند استعداد کمتری در سرطان دارند. شیمی درمانی که در بیماران سرطانی استفاده می شود باعث ریزش مو در افراد می شود


 استفاده از جینسینگ نه تنها به این افراد در مبارزه به سرطان کمک می کند بلکه باعث می شود تا موهای ریخته شده آنها نیز سریع تر رشد کنند یا حداقل کمتر دچار ریزش مو ها می شوند.


جینسنگ نامی عمومی برای هر یک از 11 گونه گیاهان همیشه سبز از سرده پاناکس از خانواده آرالیاسیه می‌باشد. ویژگی تمام این گیاهان آن است که حاوی نوعی گلیکوزید استروئیدی به نام جینسنوزاید هستند. جینسینوزاید با نام علمی Saponins Tri pterpenoid و در برخی مواقع نیز با نام panaxoside در ریشه جینسینگ شناخته می‌شود.


ریشه‌های جینسینگ فقط در فصل پاییز جمع‌آوری می‌شوند چرا که فقط دراین حالت است که می‌توانند حالت گوشتی و ظاهر مناسب و مطبوع خود را حتی پس از خشک شدن نیز حفظ کنند.


محدوده رنگی در بین ریشه این گیاه از زرد بسیار کم رنگ مایل به سفید تا خرمایی و قهوه‌ای در انواع آمریکایی آن است. این گیاه دارای ساقه‌ای بر افراشته با ارتفاعی که می‌تواند به یک فوت نیز برسد و برگ‌های سبز رنگ با کناره‌های مضرس، میوه‌ای مشابه به تمشک یا شاتوت با تجمع خوشه‌ای مشابه، به رنگ قرمز روشن در لابلای برگ‌های نسبتاً پهن و زیبای آن خود نمایی می‌کند


چای سبز سرشار از اکسیدان هاییی است که به تحریک رشد مو کمک می کنند



چای سبز حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که رشد موها را باعث می شوند. کتکین یا کتشین های موجود در چای سبز دارای خواص بازدارنده آنزیم 5 آلفا ردوکتاز هستند که به بلوکه شدن دی هیدرو تستوسترون(DHT)، یکی از عوامل مهم ریزش مو، کمک می کنند.
چای سبز می تواند حتی باعث رشد موهای جدید شده و از مشکلات شایع نظیر خشکی پوست سر و شوره سر نیز پیشگیری کند.
مقاله ای که در سال 2005 در ژورنال انجمن پزشکی ملی به انتشار رسیده است، نشان داد که پلی فنول های موجود در چای سبز باعث پیشگیری از ریزش مو در موش می گردند.
بعد از شستن موها با شامپو، آنها را با دمکرده چای سبز که خنک شده است شستشو دهید و بگذارید به مدت 10 دقیقه روی موهایتان بماند. سپس با آب خنک موهایتان را بشویید. این کار را 2 تا 3 بار در هفته و به مدت چند ماه انجام دهید.
همچنین، برای داشتن موهایی قوی و زیبا روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز بنوشید.

green tea

همراه با قوی و سالم ساختن موها، چای سبز موها را براق و سرزنده نیز می سازد. بعلاوه، این گیاه موهای شما را در برابر آسیب ناشی از آلودگی و محصولات شیمیایی محافظت می کند.
علاوه بر اینها، مقادیر بالای پانتنول و ویتامین E موجود در چای سبز به نرمی و حالت دهی موهای شما کمک می کند.
2 یا 3 عدد چای سبز کیسه ای یا 2 تا 3 قاشق چایخوری چای سبز را داخل 4 لیوان آب داغ بریزید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند.
چای کیسه ای ها را در بیاورید یا دمنوشتان را صاف کنید و اجازه دهید محلول خنک شود.
موهایتان را مرطوب کرده و سپس با استفاده از این محلول موها را شستشو دهید.
اجازه دهید این محلول 10 دقیقه روی موها بماند سپس با شامپو موهایتان را بشویید.
موها را با آب خنک آبکشی کنید تا براق گردند.
این درمان را 2 تا 3 بار در هفته به کار ببرید.