نبات، از محلول اشباع قند ساکارز یا همان شکر در آب به وجود می آید که طی یک مکانیزم فیزیکی تابع زمان و دما، متبلور شده و به صورت کریستال های زیبا شکل می گیرد. برای تهیه نباتها ابتدا شکر را در آب جوش حل می کنند تا محلول سیرشده درست شود. سپس نخی در آب آویزان کرده و می گذراند تا خنک شود و بلور تشکیل شود.

چای و نبات
معمولا  استفاده از نبات در چای و دمنوش ها مرسوم است ، بسیار خوشمزه و پر طرفدار است. استفاده از آن در درمان افراد سرد مزاج بسیار مفید است. در مقایسه با انواع آبنبات ها،نبات خاصیت ضد نفخ و ملین بالایی دارد .

خاصیت ملین و ضد نفخ بالایی دارد
طبع گرمی دارد و اگر آن را بسوزانید ، به دلیل قابض بودن برای درمان اسهال بسیار نافع است
خیلی سریع جذب بدن شده به خاطر تقویت عضلات باعث افزایش سوخت و ساز چربی ها و مواد پروتینی در بدن می شود
اگر تکه کوچک از آن در دهان گذاشته و به مرور مکیده شود سرفه را قطع و خشونت صوت و سینه و درد آن را بر طرف میکند.
تجویز چای نبات در درمان دل درد نیز بسیار موثر است
نبات زعفرانی جهت رفع خستگی های مفرط جسمی و فکری ناشی از کار و فعالیت جنسی زیاد بسیار موثر است
هنگامی که چای نبات ، قهوه شیرین شده با نبات ، شیر نبات و یا هر نوع نوشیدنی گرم دیگر میل شود آرامش و نشاط را برای شما به ارمغان می آورد.
نبات از بین برنده سفیدی ، نرمی و سردی پوست بدن است
نباتی که از شکر تهیه شده از دیر هضم شدن غذا جلو گیری میکند
ضد ترش کردن و ضد آروغ زدن است
تکرر ادرار  با نوشیدنی های گرم نبات داغ قابل درمان است.
باعث رفع خواب آلودگی بخصوص هنگام رانندگی می باشد
باعث جلوگیری از جاری شدن آب دهان می شود ، بخصوص افرادی که آب دهانشان در خواب جاری می شود
در گذشته برای افرادی که بعلت کهولت سن یا حوادث ناگوار دچار کم حواسی می شدند چای نبات داغ و آبجوش نبات داغ توصیه می شده . از فوائد دیگر نبات درمان کم حواسی می باشد.
نبات زعفرانی تسکین درد معده و درد ناشی از انقباض ماهیچه هاست ، نبات داغ در تسکین درد پشت ، کاهش درد کمر ، رفع درد های ناحیه شکم ، علاج پادرد بسیار موثر بوده
از آنجا که از نشانه های بلغم ، نقرس ، فلج شدن قسمتی از بدن ، پیسی و لقوه و رعشه می باشد لذا مصرف مرتب نبات ، چای نبات ، قهوه و نبات ، آب جوش نبات و نبات داغ جهت رفع بلغم پیشنهاد می شود.
علاج و درمان تنگی نفس ، تپش قلب و کرم های کدو یا کرمک در انتهای روده بزرگ نیز شکل های متفاوت مصرف نبات توصیه شده است.
پیشنهاد می شود افرادی که شغل های اداری و یا طاقت فرسا در محیط های باز و بسته ای دارند و مجبورند ساعت ها بدون مصرف هیچ مواد غذایی شدیدا کار کنند حتما و حتما برای رفع ترشی دهان و یا جلو گیری از بوی بد یا مزه بد دهان از نبات بصورت نبات داغ ، چای نبات ، تکه های کوچک نبات استفاده نمایند.